Än är det inte kört för ny stambana

FJÄRHULT
Man kunde under gårdagen läsa i Smålänningen (kontrollera ifall det inte finns en länk till denna på deras hemsida) om nya infrastruktursatsningar. Det är Örkelljungas politiker som bland annat driver på för en järnvägslinje från Åstorp via Örkelljunga till Markaryd. Samtidigt menar det moderata kommunalrådet att någon Europakorridor troligtvis inte kommer på tal.

Infrastrukturfrågor är något jag brinner mycket för politiskt. Bra infrastruktur är grunden för att människor ska kunna mötas både fysiskt och digitalt. Därför är jag givetvis otroligt glad för att tågen om ungefär ett halvår kommer börja rulla till och från Markaryd igen. I ett första steg handlar det om trafik till Hässleholm. Men nästa steg handlar det också om tågtrafik till Halmstad.

Vilka tågsatsningar vi kan se bortom det är svårt att säga. Visst är det en intressant idé om en järnväg mellan Åstorp – Örkelljunga – Markaryd som sedan kanske tar och fortsätter via Strömsnäsbruk och Ljungby upp till Värnamo. Men tankarna på en ny stambana för höghastighetståg, som M-kommunalrådet i Örkelljunga verkar avfärda tror jag inte ska avskrivas så snabbt.

I den senaste infrastrukturpropositionen, där regeringen bland annat lanserade bygget av nya dubbelspår mellan Göteborg och Borås och mellan Stockholm och Linköping, kan man läsa om infrastrukturspaningar framåt i tiden på lite längre sikt. Man kan bland annat konstatera att det svenska järnvägssystemet mer och mer kommer ses i ett Europeiskt perspektiv. I arbetet med en EU-infrastrukturplan finns beskrivningar bland annat om ett godsstråk mellan Palermo och Stockholm. I propositionen beskrivs också de beslutade investeringarna på ny stambana till Linköping som ett första steg i bygget av en ny stambana.

Man kan ju givetvis göra sina egna tolkningar av dessa skrivningar i propositionen, men för mig finns det många argument och ambition hos många att se till att man får till en ny stambana hela vägen mellan Stockholm och Malmö, där man kan åka vidare ut mot kontinenten. Framöver kommer det behövas mer spårkapacitet för att kunna se till att utvecklingen fortsätter. Därför är det nog inte redan nu dags att kasta in handduken och ge upp möjligheterna till en ny stambana som kan gå via Ljungby, Markaryd och Örkelljunga.

Jag tycker diskussioner kring infrastruktur är mycket spännande just för att det ge möjlighet till så många fler möten mellan människor. Dessutom ger det fler möjligheter till arbetspendling, vilket också underlättar boende på mindre orter och landsbygden. Jag hoppas att den invit M-kommunalrådet i alla fall antyder i Smålänningen också resulterar i ett konkret möte. Det hade nog både varit intressant och viktigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *