Sverige behöver utländska studenter

Idag kan man läsa på DN Debatt där ordförande för KTH och Göteborgs Universitet skriver om att Sverige har förlorat nio av tio utomeuropeiska studenter. Det handlar om en minskning från 16 600 stycken till endast 1 200 stycken. Sedan vi införde studieavgifter för studenter som kommer från andra länder än EU-länder så har intresset för Sverige minskat med 90%.

I en globaliserad värld där kunskap är en av de viktigaste konkurrensfördelarna och där världens länder och företag försöker locka bra och utbildade människor till sig så gör vi det mycket svårt för oss själva när vi gör det svårare för människor att komma hit studera och sedan fortsätta skapa nya innovationer med de kontakter de skapat i Sverige.

Det är när människor möts som nya idéer och innovationer föds. Nu kommer dessa idéer och tankar födas på andra ställen än i Sverige. Dessutom finns det en påtaglig risk att utbildningskvalitén minskar då det är färre elever som söker sig till vissa utbildningar. Sveriges företagare har ett behov av bra och utbildad arbetskraft och där har de utländska studenterna varit en viktig komponent.

Centerstudenter drev på Centerpartiets stämma att studieavgifterna skulle avskaffas. Mot det stod ett förslag om att höja beloppen i stipendierna. Men stämman gick på vår linje och Centerpartiet står nu också för ett avskaffande av dessa studieavgifter.

Sverige måste vara attraktivt för människor som rör sig globalt. Vi måste locka till oss rätt kompetens, nya idéer och människor som kan vara med och säkerställa att Sverige och svenska företag framöver också kommer stå sig starka i den globala konkurrensen.

2 reaktioner på ”Sverige behöver utländska studenter

  1. ”Sveriges företagare har ett behov av bra och utbildad arbetskraft och där har de utländska studenterna varit en viktig komponent.”

    Belägg för det här eller är det bara vilda gissningar?
    Tänker pâ pakistanierna som bara höll sig till sig själva, kinesen som bodde med sin mamma pâ 19.5 kvm (och med sin flickvänn och hennes mamma inneboende över sommaren) och Bangladehshen som ât fiskhuvuden och curryris med händerna och torkade sig pâ byxorna. Hade inga givande möten med dessa, utan snarare med de inom-europeiska studenterna.

    Hâller med andra debatörer att det är viktigare att satsa pâ kvaliteten och där det verkligen ger utdelning för företagen och samhället. Tycker du olika fâr du gärna visa det med siffror och ej bullshit.

    1. Att Sverige har kompetensbrist är en verklighet som inte jag gissar ihop. Utan delas också av artikelförfattarna i DN (toppnamn inom det svenska näringslivet). Är du inte övertygad så finns det även en EU-sammanfattning om Sveriges läge i unionen (http://ec.europa.eu/enterprise/policies/industrial-competitiveness/industrial-policy/files/se_country-chapter_sv.pdf), bland annat på sidan tre kan läsa om att kompetensbristen inom bland annat teknik och naturvetenskap måste tas på allvar.
      Men sedan måste jag säga att jag blir orolig om man som du antyder bara skulle räkna kvalité i siffror. Min fråga blir ju, vilka siffror? Är det hur effektiva man är med resurserna eller hur man håller ner lokalkostnader? För mig handlar kvalité också om kontakter, innovationer, nya idéer och utveckling. Den svenska högskolan och universiteten är ingen fabrik som producerar läkare, ingenjörer och jurister. Utan också en plats där framtidens utveckling finns.
      Jag är övertygad om att framtiden kommer handla om fler internationella kontakter, företag och affärsidéer. Då blir en drastisk minskning av de utomeuropeiska studenterna genast ett stort problem. Dessutom är det egentligen fel att kalla det för utomeuropeiska studenter. Studieavgifterna gäller alla som bor utanför EU. Så studenter från östra Europa kommer också i fråga för dessa avgifter.
      Jag vet inte ifall jag övertygat dig om att det inte är gissningar och bullshit som ligger bakom mina åsikter (vad skulle jag förresten ha för anledning till att fantisera ihop det?). Men kvalité är något som inte enbart kan beskrivas med siffror, man måste titta bortom dem. Annars får vi utbildningsfabriker istället för universitet som driver utvecklingen framåt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *